Wat is chiptuning / remapping?
Chiptunen, of tegenwoordig ook wel ‘remapping’ genoemd, is het aanpassen van de door de fabrikant geschreven software die de motor aanstuurt. Bij het chiptunen worden de vastgelegde gegevens van onder andere de brandstofinspuiting en turbodruk gewijzigd. Deze software kan worden geoptimaliseerd omdat een fabrikant grenzen inbouwt vanwege het feit dat een motor ook goed moet kunnen functioneren op inferieure brandstof die bijvoorbeeld in de voormalige Oostbloklanden geleverd wordt. Soms bouwt een fabrikant bewust beperkingen in en brengt die motor, maar dus met minder vermogen, als een goedkoper model op de markt. Alleen al door de software van het duurdere model met meer vermogen te installeren zullen de prestaties dus toenemen.
Waarom chiptuning?
Kort gezegd levert chiptuning verbeterde prestaties. Niet alleen wordt de motor sneller en krachtiger, maar bij gelijkblijvend gebruik zal ook minder brandstof verbruikt worden. Het voorttrekken van een caravan wordt ook eenvoudiger met het toegenomen koppel. De rij eigenschappen verbeteren ook waarbij minder versnellingsveranderingen nodig zijn. Chiptuning levert vaak meer waar voor je geld dan upgraden naar een duurder model auto met meer vermogen!
Voor welke auto’s is chiptuning geschikt?
In principe kan ieder model auto met een motormanagement systeem ge-chiptuned worden, waarbij zowel benzine als diesel motoren in aanmerking komen. Echter, chiptuning levert vooral voordelen op bij turbo of compressor motoren. Door de turbo of compressor druk op te voeren valt veel vermogenswinst te halen wanneer dit gecombineerd wordt met correcte ontstekingstiming en brandstof aanpassingen. Normaal aangezogen motoren (zonder turbo of compressor) zullen alleen een echte verbetering laten zien als de fabrikant deze bewust terug getuned heeft door middel van de ECU software. Voorbeelden hiervan zijn de Mini One, welke een afgeknepen versie is van de Mini Cooper, en ook de Volvo V70 140 hp, welke een detuned 170 hp versie is.
Is het mogelijk om een oudere auto te chiptunen?
Ja, ook een ouder type auto kan ge-chiptuned worden, het is echter wel belangrijk dat de auto beschikt over een herprogrammeerbaar motor management systeem. Verder dient de auto in een technisch goede staat te verkeren. Zie ook ‘Hoe moet ik mijn auto aanleveren’.
Hoe werkt chiptuning?
Bij moderne auto’s wordt de gemodificeerde software in het motor management systeem geladen via de OBD2 diagnose poort in de auto zonder zelfs maar de motorkap te hoeven openen. Het laden van nieuwe software neemt normaliter tussen de 15 en 30 minuten in beslag. Dit kan worden gedaan door uw RICA dealer. Enkele oudere modellen vereisen soms dat de originele chip in de ECU moet worden verwijderd, herprogrammeert en terug worden gesoldeerd. Soms moet de ECU zelfs op de werkbank worden ‘geflashed’.
Hoeveel vermogen krijg ik er bij?
Met alleen chiptuning zijn normaliter vermogens winsten van 10-35% mogelijk. Soms zijn, afhankelijk van het model, winsten tot 80% realiseerbaar maar de meeste auto’s verkrijgen een winst van 15-20% wanneer slechts de ECU software wordt gewijzigd. De limiet wordt bepaald door de uitlaatgas samenstelling en de maximale belasting van de motor. RICA Engineering zal altijd zorgen dat de motor na de aanpassingen voldoet aan de wettelijke emissie normen. In tegenstelling tot wat men normaliter zou verwachten zal de motor niet extra belast worden en blijft de levensduur gelijk. Kijk onderaan deze pagina om te zien hoeveel winst uw auto kan bereiken met een RICA ECU upgrade.
Moet ik verdere aanpassingen doen?
Met een RICA ECU upgrade zijn er verder geen aanpassingen aan de auto nodig. RICA Engineering zorgt dat de extra belasting van de motor ruim binnen de veilige marges blijft. Het is wel een aanrader om een betere luchtfilter te installeren. De motor zal daardoor beter ‘ademen’ en sneller reageren op het gaspedaal. Zelfs zonder chiptuning is een kwaliteitsluchtfilter een zinvolle modificatie. Ook een ander volledig uitlaatsysteem levert een aanzienlijke verbetering op.
Hoe moet ik de auto aanleveren?
Zorg voordat u gaat chiptunen dat de auto helemaal in orde is. Door het toegenomen vermogen worden de onderdelen zwaarder belast en kunnen gebreken aan het licht komen. Vooral bij oudere auto’s is dit van belang ten gevolge van normale slijtage of achterstallig onderhoud. RICA Engineering is gespecialiseerd in software modificaties en kan vaak kleine gebreken oplossen terwijl u wacht. Dit is echter niet altijd het geval met als gevolg dat het opwaarderen van de software niet uitgevoerd kan worden. Uw normale dealer of garage waar uw auto in onderhoud is kan zorgen dat de auto in prima staat verkeerd door middel van een servicebeurt.
Waarop letten na tuning?
Alle RICA ECU upgrades voor benzine motoren zijn geoptimaliseerd voor gebruik van benzine met een octaan gehalte van 98. Voor diesel motoren raden wij aan om een brandstof zoals BP Ultimate of Shell V-Power te gebruiken. Het gebruik van een brandstof met laag octaan gehalte zorgt ervoor dat de motor niet kan profiteren van de resultaten ten gevolge van chiptuning en kan zelfs resulteren in schade aan de motor onder extreme belasting. Indien u af en toe laagwaardig octaan gehalte tankt ga dan niet tot het uiterste bij het belasten van de motor. Tevens moet er niet te hard gereden worden indien u een laag octaan gehalte gebruikt. Gebruik altijd hoge kwaliteit motorolie voor maximale bescherming en betrouwbaarheid. U doet er tevens verstandig aan om alle aanbevelingen die door RICA Engineering of uw lokale RICA dealer worden afgegeven op te volgen.
Wat is er verder mogelijk?
Chiptuning wordt vaak aangemerkt als het zogenaamde ‘stage 1’ tuning. Er is echter nog meer mogelijk. ‘The sky is the limit’ en het hangt volledig af van uw budget maar het is niet altijd economisch interessant voor elke auto. Meer vermogen kost meer geld, en de kosten van tuning nemen vaak exponentieel toe wanneer er meer vermogen vereist wordt. Daarvoor geldt dat hoe hoger de mate van tuning, des te lager de prijs/prestatie verhouding wordt voor de uiteindelijk verkregen vermogenstoename, vooral wanneer dit vergeleken wordt met alleen het tunen van de software. Verbeteren van mechaninische componenten is vaak vereist wanneer de veilige limieten van ‘software-only’ tuning bereikt zijn. Turbo benzine motoren geven vaak de eenvoudigste route voor het verkrijgen van meer vermogen, met verschillende opties zoals uitlaat systemen met een lage tegendruk katalysator, hoge druk inlaat systemen, en natuurlijk grotere en efficiëntere turbo’s. Wanneer het vermogen boven een bepaald niveau bereikt wordt, wordt het zinvol om een passende schokbreker en remmenset toe te passen om het vermogen veilig te kunnen gebruiken op de weg.
Hoe betrouwbaar zijn de vermogenstestbank gegevens?
De vermogens testbanken (rollenbank) waar RICA Engineering van gebruik maakt zijn van het merk MAHA, welke gekenmerkt wordt als de industrie standaard in vermogenstestbanken. De metingen zijn zeer precies en alle metingen zijn binnen een maximale tolerantie van 2%.
Problemen
RICA ECU upgrade software kan niet veranderen na verloop van tijd. Dit is alleen mogelijk als de software overschreven wordt door een andere firma of uw lokale dealer. Als de motor na bepaalde tijd slechter begint te lopen , dan kan dit niet het resultaat zijn van een software fout maar zal dit het gevolg zijn van een defect (mechanisch) component. Elk van dit soort problemen zal zo snel mogelijk geanalyseerd en verholpen moeten worden bij uw lokale dealer. Soms levert chiptuning niet het gewenste resultaat in vermogen en koppel winst. Dit is normaal gesproken het gevolg van een versleten onderdeel of slecht onderhoud wat leidt tot onderdelen welke niet meer kunnen opereren op de niveaus die bedoeld zijn voor optimale prestaties.
Soms zal een dealer de originele fabriekssoftware terugplaatsen tijdens een service beurt. Daarmee wordt dan de RICA ECU software upgrade overschreven en zullen de prestaties van de auto weer terugvallen tot die van de standaard uitvoering. In zulke gevallen zal RICA Engineering bereid zijn om uw auto kosteloos te herprogrammeren en zult u wederom de laatste versie van de software in uw auto krijgen welke ook de laatste fabrikant updates bevatten.